Jom Kenal Apa Itu Alexa Rank Dan Page Rank ;)

June 08, 2010

Sebenarnya post ni dah lama aku nak buat. Sejak Alexa Rank aku kurang dari sejuta. Dan sekarang Alhamdulillah dah cecah  600k++ je.. Aku ingat lagi dulu masa mula-mula aku join Gengblogger aku tak tahu pon apa mende lar Alexa rank dan page rank. Kan ada Daus bukak thread kat GB tu kan. Tu sebenarnye thread lama tu.




So, first nak kenalkan Alexa rank kat korang semua. Alexa Rank tu adalah powerful satu tool untuk check kekuatan/popularity blog atau website korang. Alexa rank merupakan tool yang tepat dan berguna untuk ukur popularity blog korang. Makin banyak trafik, makin rendah Alexa Rank untuk blog/website korang.

Dan perlu diingat, makin kurang ranking sesebuah blog, makin hebat lah blog tu. Contoh: Google.com (rank:1) dan Yahoo.com (rank:2) maka, Google lagi hebat!

Nak tahu Alexa Rank korang? Check kat sini.


Sekarang nak kenalkan dengan PageRank(PR) lak. PageRank dicipta oleh founder Google iaitu Larry Page dan Sergey Brin di Stanford. Tujuan PageRank ni untuk check kepentingan sesuatu blog/website. Sebenarnya agak susah nak faham mengenai PageRank ni memandangkan PageRank menggunakan konsep "algorithm". PageRank terbalik dengan Alexa Rank sebab makin tinggi PageRank, makin hebat blog/web itu.

adiah untuk nas ;)


Makin banyak site yang linking dengan blog/web kita, makin tinggi PageRank. Tapi, ada beberapa kes yang blog lagi banyak link,tapi dapat PageRank rendah. Kedudukan entri/post kita dalam blog pon mainkan peranan. Kalau kita punya entri dapat first page, makin tinggi PageRank.

Last, kalau korang nak tahu berapa banyak page yang Google index dari website korang, cuma search "site:yourdomain.com" di Google. Contoh untuk blog ni "site:ecar182.blogspot.com".

Untuk tahu PR blog korang, check kat sini. Tapi, pastikan blog korang dah diindex oleh Google!

p/s: Dah berapa PR dan Alexa Rank korang?? ;D

You Might Also Like

10 comments

About Me

Like us on Facebook

Popular Posts

Flickr Images