China Keluarkan Beras Tiruan?

April 16, 2011



Sekarang tengah kecoh pasal barangan tiruan dari China. Haritu pasal telur tiruan kan? Ni dikatan beras tiruan pulak yang dibuat di Wuchang, China dengan menggunakan bahan plastik.





Dipetik daripada Mingguan Hong Kong, terdapat beras tiruan yang diperbuat daripada plastik dijual secara besar-besaran di China.



Menurut laporan itu, beberapa pengedar menjual beras palsu di Taiyuan, Wilayah Shaanxi, dan beras ini adalah campuran kentang, ubi jalar dan plastik. 


Beras plastik ini dibuat dengan membentuk kentang dan ubi jalar ke dalam bentuk padi, lalu ditambah dengan resin sintetik. Kata pakar pemakanan. Kerana beras ini berbeza daripada beras biasa, ia lebih keras seperti batu selepas dimasak. Selain itu, resin sintetik yang terdapat didalamnya sangat bahaya kepada tubuh manusia.

 
Huh! Bahaya sangat-sangat! Kalau boleh,elakkan bahan makanan dari China. Tapi, aku rasa diaorang buat macam ni mungkin sebab:
- Deyols ni ambil jalan mudah dan nak jimat kos (spesis taik idong kelat) so tak nak keluarkan modal banyak.
- Second, mungkin sebab deyols nak tunjuk kreativiti deyols mereka makanan.
- Third, buat tunjuk perasaan sebab tak dapat masuk Chef Master.
- Keempat, otak genius terlebih untuk berbisnes. Dah tak dapat berfikir secara logik.

p/s : Selalu orang cakap masak sendiri lagi selamat kan? Tapi, nampak gaya bercucuk tanam sendiri adalah paling selamat!! (Patut pon dalam series The Arrival cakap kita wajib tahu asas kehidupan)

sumber 

You Might Also Like

2 comments

About Me

Like us on Facebook

Popular Posts

Flickr Images