Tips Bercuti Ke Bangkok Part 1 : Cara Dari Don Mueng Airport Ke Pratunam

May 25, 2017

Assalammualaikum.

Dah lama ya amat tak update blog (pecah record sebab last post 3 tahun yang lepas). Actually dah banyak tempat nak review tapi tak sempat, lagi 1 sebab malas sebab malas nak edit layout (layout macam dah tak sesuai untuk orang umur atas 25 tahun). So, sebab takut lupa maklumat-maklumat ni plus tengah rajin, saya update one by one dulu.

Itinerari saya share later ye. Nak update tips/cara-cara dulu supaya tak lupa nanti dan saya akan try untuk cerita/explain se-detail yang boleh umtuk tolong kawan-kawan lain yang nak ke sana pulak. Sebab saya faham betapa susah nya kalau tak jumpa maklumat yang kita nak. Macam saya terpaksa cancel ke Ayuthayya dan Kanchanaburi sebab dah tanya dalam group BBM tapi tak ada yang boleh jawap dengan tepat. Jawapan yang sama saya dapat -- naik bas. 😒 Memang la naik bas, tapi bas dari mana, nombor berapa?

Lepas tu, Bangkok selalu upgrade/buat maintainance laluan diaorang so kadang-kadang tak jumpa cara yang betul time kita jalan-jalan dekat sana. Yang lain-lain saya akan update satu persatu. Start dengan cara nak ke Pratunam dari Don Mueang Airport.

Ok, memandangkan saya stay KIM Hostel @ Morleng yang terletak di Pratunam dari 20May - 23May, saya try search macam mana cara nak ke saya. Kat sini saya letak 2 cara nak ke Pratunam area dari Don Mueang Airport.

Cara 1 ialah cara yang saya guna.
As for May 2017, dah ada bus direct dari Don Mueang ke Pratunam. Keluar je ke balai ketibaan, akan nampak pintu no 6 kalau tak silap, tunggu bus no A3 ke Pratunam.

Pintu : No 6 Don Mueang Airport
Bus No : A3
Ke arah : Pratunam
Harga : 50baht setiap seorang
Masa : 35 - 45minit

NI LAH BAS A3 KE PRATUNAM DARI DON MUEANG


KEADAAN DALAM BAS. MEMANG OLD SCHOOL,
TAPI ADA LAGI OLD SCHOOL DARI NI. NANTI SAYA SHARE


NI DAH SAMPAI DEKAT PRATUNAM.
BAS AKAN BERHENTI DEKAT TANDA BAS NI.
KALAU NAMPAK TANDA NI MAKNANYA LALUAN BAS.


BANGUNAN TU NAMA NYA INDRA SQUARE.
BAS DARI DON MUAENG AKAN TURUN BERTENTANGAN DENGAN INDRA SQUARE NI.

MAKNANYA KALAU KORANG MENGHALA KE VICTORY MONUMENT/DON MUEANG, KENA LINTAS KE SEBERANG BERHADAPAN DENGAN INDRA SQUARE GUNA JEJANTAS YANG ADA.



Pratunam Market tu belakang Indra Square tu je. Terus lagi selepas Pratunam market, boleh nampak Platinum Fashion Mall. Saya dan husband sampai area Pratunam dalam pukul 7.30pm waktu Thailand. Kat sana gelap awal.

Untuk sampai ke KIM hostel, saya kene jalan kaki lagi dalam 10-15 minit sebab hostel agak tersorok dari jalan besar.

**Maklumat tambahan, untuk ke Khao San Road dari Don Muang akan ada bus sendiri. Tapi dekat gate lain, tak jauh pon dari gate no 6. Untuk ke Sukhumvit area/Mo Chit boleh naik bus no A1/A2, harga 30baht.

Cara 2 (cara yang saya jumpa mula-mula sebelum sampai di Bangkok)

Naik bus A1/A2 (30baht seorang) -> turun di Mo Chit BTS station -> naik BTS Mo Chit ke Chit Lom station-> jalan dalam 15 minit untuk sampai ke Pratunam area -> jalan lagi 15 minit untuk ke KIM Hostel

So, kalau compare 2 cara ni, lagi mudah cara 1 untuk siapa yang stay Pratunam area. Bagi saya, jauh sangat-sangat kalau korang nak berjalan dari Chit Lom ke Pratunam tu tau. 😆😵 Melainkan korang nak singgah Central World & Platinum Shoping Mall sebelum proceed ke Pratunam Market.

Setel tips part 1. Akan sambung lagi macam mana nak ke Maeklong / Wat Arun / Asiatique / Cat cafe (Caturday) pulak. Oh, lepas tu cerita hampir-hampir nak kena tinggal dek flight 😝

You Might Also Like

0 comments

About Me

Like us on Facebook

Popular Posts

Flickr Images