Betul Ke Ikan Sardin Penyebab Kanser?

Assalammualaikum~!

Perasan tak sekarang banyak betul penyebaran cerita-cerita pelik kat facebook? Yang latest penyebaran ikan sardin penyebab kanser. Yang tak baca lagi, boleh baca kat bawah ni:

~~~BAHAYA SARDIN. ~~~ BACA! PENTING untuk PEREMPUAN!

Erm...terjumpa artikel ni setelah dinasihati seorang sahabat supaya berhenti makan sardin....ups, this is my last menu mkn sardin... cuba sedaya upaya...takut lak baca artikel di bawah :-
Penemuan menakjubkan. .JANGAN MAKAN SARDIN
Assalamualaikum wbh

Saya dilahirkan dari keluarga miskin. Ibu bapa saya mengusahakan kebun getah. Waktu kecil, apabila ibu atau bapa membeli ikan sardin dalam tin, ia seperti satu makanan mewah. Sejak kecil memang saya suka makan sardin. Apatah lagi kalau masakan sardin yang dimasak oleh arwah ibu. Walau pun saya suka makan sardin, namun tidak berpeluang makan dengan kerap maklumlah bagi keluarga saya ketika itu, ia dianggap mahal.

Harga ikan sardin dalam tin pada hari ini dikira amat murah. Dalam lingkungan RM3 – RM4 sudah dapat satu tin sardin bersaiz besar. Kalau nak dibandingkan dengan membeli ikan kembung segar di pasar, rasanya lebih mudah dan murah membeli ikan sardin dalam tin. Tidak perlu memproses buang perut dan membasuh dan membubuh garam dan kunyit. Pendek kata, kalau beli ikan sardin, buka penutup, potongkan sedikit bawang dan tumiskan dengan cili, dalam tempuh yang singkat sudah siap lauk ikan sardin.
Tabiaat suka makan sardin saya berterusan sesudah kahwin. Namun tidak kerap kerana isteri kurang gemar ikan sardin.

Setelah saya berkenalan dan berguru dengan arwah guru, barulah saya terpaksa berhenti terus dari makan ikan sardin. Arwah guru saya bertegas memberikan arahan kepada saya “JANGAN MAKAN IKAN SARDIN”. Satu ketika setelah lama tidak makan ikan sardin, sewaktu saya makan tengahari bersama arwah guru, saya sangat terliur untuk makan lauk ikan sardin. Saya mengambil sepotong ikan sardin. Selepas itu, arwah guru saya tidak mahu bercakap dengan saya untuk beberapa jam kerana sangat marah kepada saya kerana mengambil lauk ikan sardin.

Lama kelamaan saya terpaksa belajar untuk tidak makan lagi ikan sardin. Alhamdulillah dengan pengalaman yang Allah berikan sepanjang bersama arwah guru dan terlibat dengan beberapa kes orang yang suka makan sardin, akhirnya kini saya memandang sangat jijik ikan sardin. Saya tidak akan memakan karipap ikan sardin dan sandwic sardin yang dihidangkan setiap kali mesyuarat di pejabat saya.

Mari kita lihat ikan sardin. Sewaktu saya suka makan ikan sardin dahulu, saya sangat suka makan bahagian tulang ikan sardin kerana ia lembut. Bagaimanakah ikan sardin ini diproses sehingga semua tulangnya menjadi lembut??. Kalau kita membuat eksperimen sains yang mudah di rumah dengan merebus seekor ikan kembung selama 3 hari 3 malam secara berterusan, insya-Allah akan kita dapati bahawa tulang ikan kembung ini tidak akan lembut. Mari kita ubah eksperimen ini dengan menggunakan pressure cooker memasak ikan kembung tersebut selama 3 hari 3 malam juga. Keputusannya akan tetap sama, tulang ikan kembung ini akan tetap keras.

Apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengapa tulang ikan sardin ini sedia lembut apabila dikeluarkan dari tinnya? Jawapannya ialah sudah tentu terdapat bahan kimia khas yang dimasukkan ke dalam tin ikan sardin ini yang telah bertindak balas dengan tulang ikan ini sehingga menjadikan tulang ini lembut. Mengikut arwah guru saya, bahan kimia inilah yang menjadi ancaman kepada manusia apabila mereka memakan ikan sardin.

Apakah ancaman kepada manusia apabila memakan ikan sardin? Pemerhatian pertama atau kes pertama yang gunakan sebagai bahan bukti buruknya amalan makan sardin ialah kes seorang jiran saya yang terpaksa dibuang keseluruhan rahimnya kerana ketumbuhan fibroid di dalam rahimnya. Semenjak sekian lama saya berjiran dengan hamba Allah ini, saya memang tahu melalui anak-anak saya yang kerap ke rumahnya bahawa hamba Allah ini memang gemar memakan ikan sardin dan mee maggi. Maklumlah bagi seorang wanita dengan kerjaya besar yang sentiasa sibuk dan tiada orang gaji, penyelesaian mudah ialah memasak nasi berlauk ikan sardin dan kalau ingin lebih ringkas, stok mee maggi sentiasa tersedia.

Hamba Allah ini telah kehilangan rahimnya semenjak usianya awal 40an. Begitulah, jikalau kerap seseorang terutama sekali orang perempuan gemar makan sardin, jawapannya, pelbagai tumor seperti fibroid di dalam rahim akan insya-Allah diberikan oleh Allah. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser samaada benign atau malignan. Namun dalam pemerhatian saya ia banyak menyebabkan fibroid dalam rahim dan tumor.

Antara sampel kajian saya yang suka dan kerap makan sardin ialah seorang hamba Allah yang secara tiba-tiba sewaktu mengandungkan anak keduanya iaitu seorang anak perempuan tiba-tiba mengidam makan ikan sardin. Hampir setiap hari sepanjang mengandungkan anak perempuannya ini hamba Allah ini akan makan ikan sardin. Akibat dari tabiaat ini, sebaik sahaja aak perempuan keduanya ini dilahirkan, terdapat ketumbuhan pada rahim bayi perempuan ini. Pembedahan terpaksa dilakukan ketika bayi ini berusia kalau tidak silap saya 3 bulan. Begitulah azab diperolehi dari tabiaat gemar makan ikan sardin.

Namun saya bersyukur kepada Allah swt kerana sebenarnya isu makan ikan sardin inilah yang antara menjadi punca sehingga akhirnya hamba Allah ini belajar ilmu agama dari saya sehingga pelbagai amalan syirik dan tangkalnya alhamdulillah telah dapat dibuang. Hamba Allah ini kini alhamdulillah telah menjadi antara murid saya yang banyak sekali mendapat pelbagai rahmat dari Allah walaupun dahulunya jahil.

Sebagai latihan pengukuhan kepada para pembaca budiman semua, cuba lah buat sedikit kajian ke atas mana-mana kenalan atau saudara mara yang pernah mengalami sebarang kes tumor atau fibroid dan selepas itu kajilah sejarah permakanan mereka ini. Kemungkinan besar mereka ini memang gemar dan kerap makan ikan sardin. Dengan itu marilah pembaca sekelian memboikot makan ikan sardin semoga insya-Allah dijauhkan Allah dari terkena sebarang penyakit berkaitan tumor, fibroid atau sebarang penyakit kanser lainnya.

Sekian untuk kali ini. INGAT, jangan makan ikan sardin.

Setakat mana kebenaranya

Wassalam wallahualam





Mak aih! Panjang giler! First time aku baca, macam tak logik je.. Sebab macam mana tulang lembut, tapi isi kat luar elok je.. Then,tengok yang share notes ada yang dari sebuah syarikat MLM. Ingat tak dulu pasal pad boleh menyebabkan kanser rahim? Masa tu punya lah cuak! Tapi, aku tak beli pon yang herba tu. Sampai sekarang aku percaya sampailah tahun ni aku terbaca, tu taktik orang MLM nak lakukan produk dia.


Ceh!! Aku dah lah senang kena tipu 


T____________T


So, kali ni tak mau tertipu dah!! Then, aku search wikipedia, and i found these:





Sardines are rich in nutrients. They are commonly sold canned, but fresh sardines are often grilled, pickled or smoked.


Nutrition

Sardines are rich in omega-3 fatty acids, which reduce the occurrence of cardiovascular disease.Recent studies suggest that regular consumption of omega-3 fatty acids reduces the likelihood of developing Alzheimer’s disease.These fatty acids may also help lower blood sugar levels a small amount. They are also a good source of vitamin DcalciumB12, and protein.
Because they are low in the food chain, sardines are very low in contaminants, such as mercury, relative to other fish commonly eaten by humans.


Canning of sardines


Sardines are canned in many different ways. At the cannery, the fish are washed, their heads are removed, and the fish are cooked, either by deep-frying or by steam-cooking, after which they are dried. They are then packed in either olivesunflower or soybean oil, water, or in a tomatochilli or mustard sauce.


Canned sardines


An open sardine can
Canned sardines in supermarkets may actually be "sprat" (such as the “brisling sardine”) or round herrings. Fish sizes vary by species. Good quality sardines should have the head and gills removed before packing.[5] They may also be eviscerated before packing (typically the larger varieties). If not, they should be purged of undigested or partially digested food or feces by holding the live fish in a tank long enough for them to empty their digestive systems.



Pandai-pandai la korang translate kan.

So, kenapa tulang sardin lembut?? Simplest answer from yahoo answer:


Sardines have more bones compare to the other fishes. It is a soft, known bone, between the meats (small bones which we do not notice much when we eat). The number of such fine bone is 270 and it is 5 times than horse marckerel. It has one of the richest calcium you can take.





Actually, you can eat the bones of sardines in the canned 
sardines, because during the manufacturing process, thesardines undergo pressure cooking which softens the fishbones and it keeps the nutritional goodness in-tack. The bonesare full of calcium and you should eat it the next time.




LOL!!Trolled!!


Tak puas hati lagi? Boleh tengok artikel kat blog solihinzubir (baca emel yg dihantar oleh ayam brands)


Actually, makanan dalm tin memang tak berapa elok. Tak kisah lah sardin atau pon binatang lain. Boleh makan,tapi jangan kerap. Dah,kalau hari-hari makan sardin dalam tin, mau tak datang penyakit kanser. Dan bergantung kepada keadaan laut sebab ikan lebih terdedah kepada mercury(termasuklah sardin).


p/s : Yang notes anak pegang tangan doc tu korang perasan tak macam dalam cerita House? Ke House yang cilok cerita sebenar. Well, im in love with Dr.House.

More articles about sardines HERE.

Tak Nak Komen, LIKE Pon Boleh :)

Sudah Baca Harap Balas :)

2 budak cute cakap:

Fabulous Me said... Reply To This Comment

Hahaha thx for sharing. Ye la.. Tulang lembut, badan sardin dlm tin tuh elok je. Dah tu kate x basuh. Bute2 sardin dlm tin tuh xde kepale, xde perut(tahi). Dah tntu la dh kne siang dlu. Once die dh usik sure die bersih kn. Melainkan cuci tak bersih tu x tau la. Statement tuh kte x bsuh tuh cm tipu kn? Hihihi..

e~car182 said... Reply To This Comment

@Fabulous Me

hehe..ini apa yg sy jumpa kat google lah..bahayanya ikan sardin (or apa2 yg dlm tin) sbb ada sodium dan mercury..

kalau boleh elakkan mkn selalu :)

Related Posts with Thumbnails