Asasi UM (PASUM) atau Matrikulasi KPM?

Assalammualaikum~





Ada tak antara korang yang dapat dua-dua tawaran ni tapi tak tahu nak pilih yang mana? So, kat sini aku nak bagi sikit baik buruk PASUM dan Matrikulasi KPM. Kot-kot ada yang pening nak pilih kan. Tak pun jadi rujukan untuk yang ambil SPM tahun ni. Aku dulu bekas pelajar Matrik Penang. Sekarang belajar kat UM. Siapa yang dapat pergi sana (KMPP) memang best!

First kita tengok dari sudut 'nama'.
Of course asasi UM level lagi tinggi dari matrikulasi biasa. Bila belajar dekat asasi UM confirm orang akan respek punya lah. So, PASUM dah menang. Tapi, bila dah higher level, soalan exam mestilah lagi susah. Soalan PASUM dengan matrikulasi biasa tak sama taw. So, fikir betul-betul. Tengok sejauh mana kemampuan diri korang. Jangan terlampau seronok. Ada lecturer aku tak galakan anak dia masuk PASUM sebab kalau nak dapat pointer tinggi susah (tapi ingat itu tak mustahil!).

Dari segi kemasukan ke Universiti lepas tamat belajar.
Yang ni special untuk budak PASUM. Ni lecturer aku sendiri cakap. Bukan aku reka or dengar dari member-member. Kalau korang memang dah tangkap cintan dengan UM or cita-cita dari kecik lagi nak masuk UM, eloklah pilih PASUM. Sebab lecturer aku cakap, contoh kalau kau budak PASUM, tapi pointer rendah misal kata 2.8, still kau akan dapat masuk UM dengan syarat, kau mintak semua UM masa isi borang UPU nanti. (Kalau matrikulasi KPM tak dapat lah kalau setakat 2.8 nak masuk fakulti sains UM). Dan mostly akan pergi fakulti sains. Ini bagi kelebihan pada pelajar PASUM. Alasan mungkin sebab soalan exam PASUM lebih susah dari matrikulasi KPM.

Peraturan:
Peraturan ke kuliah sama je. Tak boleh pakai jeans pergi kuliah. Kena pakai baju formal. Baju kurung untuk gegirl, kemeja untuk boys.Tapi, PASUM boleh keluar tiap-tiap malam. Boleh melepak sampai ke pagi. Matrik tak boleh. Boleh keluar hujung minggu je dan ada had masa nak masuk balik. Malam boleh lepak sampai pukul 12 je kat kafe. So, siapa-siapa yang takut culture shock, pilihlah masuk matrik.

Kos yang ditawarkan:
PASUM ada tawarkan asasi seni bina. Matrik tak ada. Matrik ada 3 kos:sains hayat, sains fizikal dan akaun. Lagi satu, matrikulasi KPM perlu bersaing dengan chinese and indian tapi PASUM semua Melayu.



So, harap dapat lah bantu sikit-sikit. Aku pon tak tahu dah nak tambah apa lagi. Tapi, kalau aku mestilah aku lagi sayang matrik. Ada bangunan sendiri, library sendiri. Kawasan luas. Biarpun tak dapat keluar tiap-tiap malam. Personally memang aku lagi sayang KMPP dari UM.. Mungkin life aku kat KMPP reflek kepada life aku kat UM.. :'( Tapi, bergantung lah kan. Kalau lebih selesa dah dapat tawaran PASUM, teruskanlah sebab bukan calang-calang orang yang dapat masuk UM.. Yang dapat matrikulasi pon jangan sedih.. Tahniah lah yang dah nak daftar tu! Good Luck! ;)

p/s : Aku nak sangat3 tukar MSU, tapi tak tahu nak cari duit celah mana nak daftar akhir bulan 5. Sampai satu tahap aku rasa aku patut berhenti belajar dan kerja je.. Haih! Sorry, agak emo~
Tak Nak Komen, LIKE Pon Boleh :)

Sudah Baca Harap Balas :)

56 budak cute cakap:

Simon Seow said... Reply To This Comment

Harlo. Just dropping by.

hariz said... Reply To This Comment

i think pasum is better

Azrul Hisham said... Reply To This Comment

saya sebagai ex-PASUM 02/03 menyarankan adik-adik memilih PASUM...hehe

Hasrol Nizam said... Reply To This Comment

owh, pilihlah yang mana satu.. Asalkan minat untuk belajar sungguh2 tu ada.. =)

MangkOk cHenTa ♂ said... Reply To This Comment

aku ex pasum menggalakkan ko pilih pasum.aku yg x blaja ni pon leh dapat kos elektrik kat utm..wakaka...memang terjamin..

rizputra7 said... Reply To This Comment

PASUM kot..

e~car182 said... Reply To This Comment

eh2,,ni bukan untuk aku taw,,aku da tamat,,hehe

tu lah satu2nyer kelebihan pasum.dapat pointer low pon boleh dpt mana2.tp aku tetap chenta sama KMPP more than UM xD

nizam6281 said... Reply To This Comment

Belajar di universiti lebih terjamin dapat belajar disitu untuk sambung pengajian berbanding matrix kena start dari 0 balik

Abaikan tentang pekse susah kerana pasti sensei korang akan tolong sikit2 punya.. eceece macam tak bese plak haha

Malek Ku said... Reply To This Comment

xsyok r masuk pasum...masuk matrik lagi bes woo..

Sawang said... Reply To This Comment

Saya dulu KMNS (Kuala Pilah) pastu masuk UM sampai 2006.
Rasanya antara PASUM atau Matriks, PASUM la bagus. Yang mengajar diorang tu pensyarah-pensyarah Dr. Professor. Bukan macam kita di Matriks, yang ajar kita budak baru graduate universiti. Masa saya dulu, student bising sikit dalam lab, lecturer (baru grad) merajuk tak nak ajar...
Di PASUM, nak dapat soalan bocor pun senang. Hehe... Macam la aku tak tahu...
Lagipun di PASUM tak ada subjek-subjek mengarut seperti berkawat, persatuan kelab, kemahiran komunikasi dan sebagainya. English pun tadak kot. Bestnya belajar di PASUM. Saya selalu escape kelas English di matriks dulu (sebab dah pandai kot...) Hehe...

Aus MeLankoLik said... Reply To This Comment

aku pilih pasum , hahahak .

asal kau nk keluar UM , tak besh ke ?? geng ngn aku la , hahahak .

N.I.H.M said... Reply To This Comment

depend la kat korang nk pilih mana coz setiap satu ade kelebihan n kekurangan.. :)
tp bg aku, aku lebih suka KMPP supaya x la sgt culture shock tu..
lgpun pensyarah kat kmpp senang nk didekati.. nak tanya soalan pun senang..

ilyani said... Reply To This Comment

saya dulu ex-PASUM 2002 :) tapi tak lama.. dalam sebulan lebey je, sebab tahun tu ada redundant offer dari UPU, jadi ramai student PASUM keluar pegi UPU, I myself quit & went to UIA matric.

Mohd Fakhrurazi Jamaludin said... Reply To This Comment

matrik melaka lagi best.hahaha.semua wajib pakai tudung.

e~car182 said... Reply To This Comment

pada yang sokong matriks, aku sayang korang lebih lah!! :D

sawang: tu maknanya matriks menitikberatkan kokurikulum jugak,,bagos lah ada english. tp aku duk kmpp lu tade kawat2 pon,,kmns je kot..

aus:haha.memang tak best pon duk um,,;p

N.I.H.M:yeah!!KMPP memang the best!!

Aus MeLankoLik said... Reply To This Comment

aik ,asal ? hahahak . skema sgt ek ? hahahak .

atoyis said... Reply To This Comment

saya dulu adalah ex-pasum tp time tu kitaorang pagi asasi jek dh lama dh tahun 2000..time tu matrik kpm baru start..apa2 pon dua2 menarik yg penting nawaitu mesti ada..

HiGHNeSS FiQ said... Reply To This Comment

salam junior ku..hahha..
fiq nih KMPP 06/07
igt lg no mtrik..
MA0613508998
smart x no mtrik tu??

KMPP mmg terbaek!! the most happier life ever..sbtu ahad je mesti jogging keliling KMPP..

ptg2 after kls men Tennis, petanque, ping-pong even nk kne g pnjam kt stor kt padang pastu men kt dewan..tp best!!

KMPP di hatiku!!
C2.2.17-bilik yg terbaek!!

azu-chan said... Reply To This Comment

thanks!!
saya ni budak SPM tahun ni.. tapi still duk pening nak pilih mana satu.. cikgu cakap lagi elok matriks.. tapi saya lagi suka asasi UM.. mmg dah macam cita2 nak masuk situ..

just another question la, mmg wajib ke kena tinggal kat UM klo ambik PASUM?

Siti Nurnasihah said... Reply To This Comment

as for me, aku dapat dua2 tawaran..PASUM(sns fizikal) dan mtrk(sns hayat)..sbb suka bio, aku plih mtrk..time duk mtrk, aku br dpt tau, yg kita ley tukar kos kt PASUM..mmg menyesal gler ah..
and skung dah nk msuk 2nd year di UKM, and i think matrik (KMPP) lah yg terbaekk! senang bertanye! mslh culture shock pown tde! facilities pown ok! and last skali, snang nk score! as long as dpt 3 pointer above, and pndai bt pilihan course dan u insyaALLAH anda survive..:)

joe said... Reply To This Comment

kmj da bez!!tp klu dpt pasom bter g pasom at least tmpt korg da tjmin kt u,,,klu mx3 lom tentu lg korg kine cmpak ne klu result xbpe ok,,,kt pasum at least die campak kt fac sains gak,,,tp ak pcye y dak2 y dpt pasom msty ley survive nye r,,,yela diowg da bktikn mse spm diowg y tbaek so ak ykin diowg ley bktikn lg kt pasom 2,,,y pntg sbnrnye blaja wlu ktne2 pn kte brade,,,

icha said... Reply To This Comment

tengs for the info.. sya bdak SPM taun neyh.. bwu ja dgr ceramah pasai menda2 neyh.. rsa rugi xpilih matrik penang msa isi borang ari tuh.. mcm best ajer.. huhuhu..

tp sume kena tgok result SPM dulu.. tgok la rezeki nk smpai yg mana.. asalkn ada kena mengena dgn bio.. aminn.. :)

izmail said... Reply To This Comment

urm saya ada persoalan yang sukar untuk diselesaikan nie.....adakah PASUM hanya untuk org bumiputera sahaja? bagaimana dgn status saya, kalau bapa saya ialah cina manakala emak saya melayu? saya sedang keliru ni, untuk tentukan mana nak masuk untuk sambung study tahun depan.tambahan kebanyakan program asasi yang ditawarkan hanya untuk bumiputera.jadi saya bengong siot nie....T.T

izmail said... Reply To This Comment

urm saya ada persoalan yang sukar untuk diselesaikan nie.....adakah PASUM hanya untuk org bumiputera sahaja? bagaimana dgn status saya, kalau bapa saya ialah cina manakala emak saya melayu? saya sedang keliru ni, untuk tentukan mana nak masuk untuk sambung study tahun depan.tambahan kebanyakan program asasi yang ditawarkan hanya untuk bumiputera.jadi saya bengong siot nie....T.T

x3,dayana said... Reply To This Comment

woww this really helped a lot, nak follow lah, haha tertarik pule,
time kasih ea :)

Anonymous said... Reply To This Comment

PASUM forever. :)

budak cine said... Reply To This Comment

klo nk skor g la maktrik..sbb pasum nie bljar lgi bnyk bebanding maktrik..walaupon subjek sme..tpi pasum ssh sbb xde buku..so korg kne depends dkt note..haa satu lagi..kat pasum korg bljr siang malam bru boleh skor..mcm ak siang mlm maen..dpt la 2.22 1st sem..=="..kat maktrik bapak belambak bdk dpt 4. sbb maktrik mcm skola..pasum mcm heaven..tade peraturan..blk kls ko nk merayau smpai subuh esok pon tape..tpi pandai2 idop r..ak skunk risau gak U mne la nk amek ak..bdk maktrik dh beribu dpt 4..stpm lagi..shitt..=="..dh la pasum dh xde tmpt kat Um dh xmcm dlu..kat pasum klo bdk hayat r..skali msk dewan kuliah mau dlm 500-600 org..hahaha..syok x ?..mmg x fokus r ko..ngahahaha..tmbh2 ade lecture lecture yg bess yg akn bwat ko rse lgi bgs blah bace sendiri..

*pike leklok r sblom nk berpasum nie..korg ready no hal lahhhh...

atikNAOshi said... Reply To This Comment
This comment has been removed by the author.
noorfarahim bt azemi said... Reply To This Comment

tade2..kmpp terbaik...hehhee..ecar batch bila ea?kita 08/09

Anonymous said... Reply To This Comment

walaupun PASUM orang kate best sebab dpt masuk UM terus tapi...top ranking UM dah jatuh mehh.

USM,UTM,UKM,UPM they also okay whatt.
contoh kata lah UM dpt 1st tapi kita tak tgok lagi ranking faculty. mungkin sains U lain yg top, kos kejuteraan U lain top.

papepun study memane pun okay. apesal korang tak bandingkan yg belajar kt luar negara tu haa. pergi foundation mara or lim kok wing. memang depa punye yuran mahal sket tpi at least terbayar sebab depa pegi overseas ditaja.

so, chill :)

Hidayat Fikri.. said... Reply To This Comment

waaa....kakakku trcinta...adikmu jga sayang kok sama kmpp.... kmpp t nak nek traf pringkat Antarabangsa... moto die 'ISO YES KMPP BEST'...tngah tnggu rezak niy...sayo oghe qlate..piece kak...kmpp tngah di perhatikan pihak tertntu..kmpp terbaek!!!!saya ngn kak syang sama kmpp...kmpp the best...sy hidayat...nice to know u..hee

Hidayat Fikri.. said... Reply To This Comment

kakak2....kak batch bile???

Mahadir said... Reply To This Comment

Thanks.. maklumat yang berguna.. saya pun tgh pikir nak masuk matrik or PASUM..

Mahadir said... Reply To This Comment

Thanks... saya pun tengah pikir nak masuk matrik or PASUM..

Anonymous said... Reply To This Comment

akak from kmpp.skung wat medic final year.akak rasa ramai dak matrics 4 flat.akak bangga sgt msuk matrics cos akak dpt skor yg bagus . lecturers kmpp class giler.

gamepoint said... Reply To This Comment

aku budak pasum n rasa aku patut masuk matrik coz aku rs matrik lg senang, jauh lg senang, aku pasum skit lg nk 4. kalau x dah amek medic. tp hayat kat pasum kena amek fizik jugak. bodoh gila sistem. so kalau aku amek matrik, aku boleh fokus kat apa yg aku nak. so xde la kne blaja fizik

Rafieq (◕‿◕)3 said... Reply To This Comment

KMPP CoE ICT, KMNS CoE Arkib & Documentary..

I L0vE Both of iT!!^^

anonyman said... Reply To This Comment

aku mule2 mntak la MARA , dpt korea selatan tp course pelik la sgt en ,, ANIMASI??? ...nk comp science.
So, dlm mase yg same , aku dpt sns fizikal kat pasum...
then , aku gie la dftar..
skang aku tgh bahgie kat pasum . sbb sye lah
PP ZUL xD~

Anonymous said... Reply To This Comment

tolong pm saya kalau trbaca komen ni, sbb ade bnda nak tanye related to intake ipta or ipts n i had read your entry about which is better, ipta or ipts..so mcm maybe boleh tolong saya yg masih mentah lagi ni kut..haahah..tq..this is my fb account..
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000035649408&ref=tn_tnmn

Anonymous said... Reply To This Comment

@Azrul Hishamapa kaitan pasum dengan AAJ pula ? nk masuk AAJ kena ambil pasum ke ? tlg cerite sket . x fhm sgt la . thank you :D

karyadiwara18 said... Reply To This Comment

ak dpt 6A ja...bio dgn bi A....mcm susah ja nk carry dua2..PASUM or matrik..hahaha

amirah said... Reply To This Comment

sy nk amek medic..yg mna peluang ag byk???pasum ke matriks??btol ke kna dpt 4.00 bru ley amek medic kt um??help me please!!@hariz

amirah said... Reply To This Comment

kalu sy nk mek medic,kt mna chance lebih cerah kt pasum ke matriks??tol ke org kte kt pasum kna dpt 4.00 bru ley msok medic??

Anonymous said... Reply To This Comment

AAJ tu persediaan ke jepun. ni sume under jpa. maksud nye kalau dapat jpa engineering ke jepun persediaan dia kat sini la. pasum tu lain. pasum is foundation kt msia. sme cm matrik. tp pasum ni boleh kata setaraf stpm n a level. cuma mungkin a level ni lebih susah sikit. tp kalau amek pasum nak apply overseas pon bole sbb most uni kt oversea tak terima matrik. tp ad je yg accept.

Sweet94sarah said... Reply To This Comment

Assalam,subjek for asasi sains hyat di UM bpe ?
tgh confius nie,either Pasum or kolej mara kulim(MATRIK).
Help me....

Anonymous said... Reply To This Comment

pasum sangat tough..:)..tp anda akan bangga bila berada di sana..at least...walawpun tak dapat futher degree di um..kita dah merasa duk um..kan...but...hati2 laa...soalan mmg "BEST"...!!

Anonymous said... Reply To This Comment

Pasum trbaik kot!

Anonymous said... Reply To This Comment

Lepas masuk PASUM, nak ambik Degree boleh ke masuk U laen ? Or memang kena sambung kat situ je ? Saya SPM 2012, memang tak tahu nak pilih Asasi atau Matrik. Bila kita tengok, cikgu saya cakap Matrik ni susah sikit. Sebab soalan pihan Universiti yang buat. Kalau Asasi, Lecturer je yang buat., So macam mane erk ?

e~car182 said... Reply To This Comment

@Anonymous hi dear :)
xsilap sy boleh je masuk U lain..n pasal pointer tu lecturer sy kat UM yg ckp,kalau ambil asasi UM,mmg tough and kene dpt 4.0 for medic..kelebihan dia sng dpt fakulti sains kat sana (kalau xdpt 4.0) kalau awk dpt asasi UM,baik ambil kat sana.tp kena carry 4 subjek la..tp at least boleh buat byk pilihan sbb dah amik fizik n bio kan? sekarang ni kat mana2 ipta pon mmg kena dpt 4.0 baru boleh amek medic sbb persaingan sgt tough :) so,gud luck for ur spm :))

Anonymous said... Reply To This Comment

salam sume...saye ex-pasum juge...;) mmg best duk pasum ni.bule dikatekan best moment in my life la..kikiki! tp siyesly..blaja mmg sgt ssh.kne konsisten blaja kalau nak score..kalau main lebih dr blaja mmg cri nahas jek. kalau sains hayat korg still kne amek fizik tak mcm matrik, tak perlu amek fizik.kat situ dah tambah satu beban.org matrik pn leh merungut blaja 3 subjek byg la pasum kne amek 4.huhu.. psl pasum snng msk um pas abes n lg snng msk u..tak jgk rsenye.result matrik n pasum still dikire same tarafnye ( wlpn bdk pasum blaja ssh nk mampus!) contoh sye...kuar pasum 3.0 above tp dpt ipta utk ijazah 2nd intake jgk...apepun balik pada rezeki masing2.bykkan doa yeee

Anonymous said... Reply To This Comment

huhu..pasum best tp kne bersedie mental utk facing soklan die yg mencabar....time sye kat pasum dulu mmg dikelilingi bdk pandai2 blake major 10 or 9 A. sye 7A da dikire antare result plg rendah kt sane...

Anonymous said... Reply To This Comment

klu prgi pasum boleh balik rmah hari2 x? tq..

Anonymous said... Reply To This Comment

salam. kalau SPM dapat 8A 1B boleh tak diterima masuk pasum utk sains hayat? B saya addmath bukan subjek sains.

Anonymous said... Reply To This Comment

lorh.. pasum ni best gak.. tp matric nmpk sonang.. so depend on korg pnye taste la.. nk 'best' ker nak 'sonang'..

Blogberry Emry said... Reply To This Comment

salam terjahhhh

Amirul Syafi said... Reply To This Comment

Mmm .,pening2 la

Related Posts with Thumbnails